Gå till innehåll

1

I och med årets årsmöte så tackades Kjell av för närmare 40 år (!) som ordförande då han valde att kliva åt sidan för att låta någon annan ta över, nämligen undertecknad själv. Kjell har varit kittet och motorn i föreningen under alla år som jag har varit medlem, och jag förmodar att detsamma gällde decennierna innan det, sedan urminnes tider då allt startade (det ryktas om 1800-talet).

Att fylla Kjells skor, att ersätta hans roll och ta hans plats är smått omöjligt - jag fick äran att göra något snarlikt när jag började på Länsstyrelsen i takt med att Kjell trappade ner. Det är alltså ingen ny situation för mig, och jag har insett att det inte går att ersätta Kjell utan man får göra sitt bästa och rida på vågen han har skapat. Tur nog så sitter han kvar i styrelsen - lite tips & trix räknar jag med att få tillgång till under resans gång. Onödigt att uppfinna hjulet på nytt!

Som tack för sin trogna tjänst - en tavla av guldgrön sammetslöpare från Gebbe. Jag försökte fly ur bild men hann inte...

Kjell är anledningen till att jag idag sysslar med småkryp. Mina studier vid Linköpings universitet var länge fokuserade kring etologi snarare än entomologi, och när jag 2016 träffade Kjell för första gången så var jag en vilsen fågelskådare, nyanställd vid naturum Tåkern, utan någon som helst koll på insekter.

Nu ska herr Blixt lära sig allt man kan om sandmaskrosor var det första Kjell sade till mig, samtidigt som han med seriös blick och stadig hand gav mig boken Sandmaskosor i Sverige och Danmark att studera under lunchen. Jag hade fått uppleva min första dos av Kjells karakteristiska sinne för humor, men jag förstod det inte och började bläddra i boken. Paniken kröp sig på när jag förstod hur komplicerat det var med maskrosor...

Mina två säsonger vid naturum Tåkern var omvälvande. Från att tidigare inte kunna mer än Östergötlands dagfjärilar så introducerades jag omgående till skalbaggar, skinnbaggar, trollsländor och mycket, mycket mer. Kjell och jag började tävla i antalet kryss, jag pluggade latin och TVn hemma byttes mot en nyinköpt stereolupp. Från att inte ha brytt sig om småkryp vid något tillfälle under mitt liv så blev det helt plötsligt hela min identitet - den effekten hade Kjell på mig mer eller mindre omgående.

En fantastisk dag vid Motalas sandstränder, då Kjell lärde mig utdrivning/dränkning med många fina arter som resultat.

Många goda minnen från dessa år, som när jag på tre meters håll (!) frågade Kjell om en skalbagge som han slängde ett öga på i 0,3 sekunder innan han mumlade Dolichosoma lineare samtidigt som en ny prilla sattes in. Eller när vi vittjade vår åtel bakom naturum-huset som bestod av en sutare, diverse möss, någon gammal snok och en överkörd duva, där Necrobia violacea sprang runt i mängder vilket gjorde Kjell glad. Hans entusiasm smittade av sig, och här sitter jag idag, med entomologin som min huvudsyssla såväl professionellt som på fritiden. Så det kan gå!

Uppsättning av fönsterfällor vid Tåkern. Många fina fynd från den här inventeringen, och vi är inte klara än!

Nu senast har jag fått vara med Kjell att inventera kring Tåkern, och jag slutar aldrig förundras över hans energi, engagemang och viljan att hitta nya arter - något jag försöker ta efter. När jag hittar något nytt, något spännande eller något ovanligt så är min första tanke alltid "jag måste maila Kjell!".

Catalogus-arbete med Svens samling. Hjärnan måste vara med när de vetenskapliga namnen haglar.

Just energi och engagemang är det jag tar med mig i min nya roll som ordförande, och hoppas att föreningen fortsatt kan drivas med samma kvalitet så som det har varit sedan begynnelsen. Tack Kjell, för ditt driv under alla dessa år och för att jag får ta över. Jag räds nu att han får mer fritid för att finna fler arter, då vi fortfarande tävlar om vem som har flest kryss i Östergötland. Det dröjer nog fortsatt några år innan jag har en chans att gå om min mentor...

2

Här är några korta notiser som jag finner lite intressant. Nu längtar vi alla till våren och sommaren och alla dess insekter som kommer fram. Här är några insekter som ni kan se fram i mot i år.

Först ut är en hona som har fångat en måltid till sina ungar. Vilken art av spindel det vet jag inte. Någon i föreningen som kan veta arten?

VargvägstekelAnoplius viaticus
Vargvägstekel Anoplius viaticus som har fångat en spindel.

Vi var ner till Öland i Juni månad för att se Mindre kustflickslända och andra arter. Och då fick jag se denna härliga äng full av Johnnesnyckler.

Johannesnycklar Orchis militaris
Johannesnycklar Orchis militaris
Mindre kustflickslända Ischnura pumilio
Mindre kustflickslända Ischnura pumilio

En annan art som vi fick se är Torrgräsbärfis, denna art finns inte i Östergötland.

Torrgräsbärfis Eurygaster maura
Torrgräsbärfis Eurygaster maura

Har ni något som kan vara av intresse mejla eller ring mig, så kan vi lägga upp det på hemsidan.

Vi söker även lite texter och bilder till vårt medlemsblad.
Har ni någon berättelse eller något ämne ni gärna skulle vilja skriva om så skriv gärna till oss.

//Monika och programkommittén

Här är några korta notiser som jag finner lite intressant.  Nu längtar vi alla till våren och sommaren och alla dess insekter som kommer fram. Här är några insekter som ni kan se fram i mot i år.

Mindre rödögonflickslända är en relativ nya art för Östergötland. Den första rapporten kom 2021. Där efter har det varit lite mindre rapporter de senaste åren. Förra året var jag ute och fann dem på tre nya lokaler i Valdemarsviks kommun. Jag tror att dom finns på många andra lokaler runt om i Östergötland. Passa på i år att leta efter dem där ni bor. Den mindre flyger i regel lite senare på året än den större, från Juli till September. Det som skiljer arterna ifrån varandra är den blå kilen på S8 och en svart prick på mellankroppen.

Mindre rödögonflickslända Erythromma viridulum
Mindre rödögonflickslända Erythromma viridulum

Mindre kejsartrollslända är nästa art som är ny för Östergötland. Mats Oldenborg fann den först vid Fallingeberg år 2020. Under de kommande åren har den expanderat snabbt över hela länet. Det är vad jag tror. Tyvärr är det få rapporter ifrån den södra delen av vårt län. Förra året fann vi den flyga på många nya lokaler i och runt Valdemarsviks kommun. Här är en bild där den har fångat en Storfläckig pärlemorfjäril. Jag uppmanar er att ut och leta efter denna magnifika trollslända.

Mindre kejsartrollslända Anax parthenope
Mindre kejsartrollslända Anax parthenope

Vi har en stadig population av Blåvingad gräshoppa vid Åsvikelandets naturreservat. Denna gräshoppa är en av våra vackrare arter som vi har i Östergötland. Även att de är så vacker, så smälter den in helt i den lavbeklädda hällmarker som den lever i. Det var med stora ögon som vi gick och letade efter de väl kamouflerade gräshopparna. Och till slut fann vi 7 stycken individer.

Blåvingad gräshoppa Sphingonotus caerulans
Blåvingad gräshoppa Sphingonotus caerulans

 

Några fler bilder från min resa till fjällvärlden. Den första bilden blir på en Arktisk igelkottsspinnare holoarctia puengeleri. Här ser ni hur väl den är kamouflerad i den lavklädda stenarna som är dominerade i fjällenvärlden.

Arktisk igelkottsspinnare holoarctia-puengeleri
Arktisk igelkottsspinnare holoarctia-puengeleri

Fjällmosaikslända Aeshna caerulea Dessa bilder är tagna strax utanför Kiruna, i en kraftledningsgata.

Fjällmosaikslända aeshna caerulea hona
Fjällmosaikslända aeshna caerulea Hona

Har ni något som kan vara av intresse mejla eller ring mig, så kan vi lägga upp det på hemsidan.